3 modules in 3 weken op de maandag- of woensdagavond, 2 uur per module (6 uur in totaal)

Per gezin, i.v.m. interactieve opzet van de training en privacy

Naast het opkomen van vragen over de diagnose en het functioneren of ontwikkeling van hun kind, komt voor ouders ook daarbij het doorlopen van een zoektocht naar kennis en expertise, passende zorg, passend onderwijs en maatschappelijke voorzieningen. Door de complexe zorgvraag en vaak niet afdoende kennis bij diagnostici en professionals in onderwijs, zorg en hulpverlening, is er regelmatig sprake van niet passende zorg e/o onderwijs en structurele overvraging van de persoon met FASD. Door deze factoren kunnen ook toename van problematiek en sterke visieverschillen, handelingsverlegenheid en zelfs conflictsituaties ontstaan, wat bij alle gezinsleden voor extra belasting kan zorgen.

Onderzoek toont aan dat ouders/verzorgers van kinderen met FASD geconfronteerd worden met hogere levels van parenting stress vergeleken met ouders van kinderen met alleen een ADHD of ASS diagnose. Educatie en ondersteuning van de gehele omgeving van kind/jongere/volwassene met FASD helpt dan ook om inzicht te vergroten. En om structurele overvraging en onrealistische verwachtingen bij te sturen. En communicatie en samenwerking binnen het netwerk rondom degene met FASD te verbeteren. Wat uiteindelijk ontwikkeling, functioneren en toekomstperspectief van kind, jongere of volwassene met FASD positief beïnvloedt. En bijdraagt aan het verstevigen van de draagkracht van ouders/verzorgers.

De online training & coaching FASD voor ouders/verzorgers is een interactieve online training waarbinnen deze onderwerpen ter sprake komen. Gericht op educatie en praktische coaching. Waarbij er naast wetenschappelijke basisinformatie over FASD, veel ruimte is voor interactie en vragen.

Je leert over:

– wetenschappelijke basiskennis FASD

– hoe anders te kijken naar het gedrag en functioneren van je kind (op basis van het neurobehavioural model) en hoe daar mee om te gaan

– het faciliteren van een zo optimaal mogelijke ontwikkeling en veiligheid van je kind via de omgeving

– te anticiperen op toekomstige mogelijke aandachtsgebieden

– zelfzorg en versterken van draagkracht

– communicatie en samenwerking met professionele omgeving, ook bij bij situaties van visieverschillen en conflicten met school, zorg of hulpverlening en andere instanties.

– informatie over (speciaal) onderwijs, WMO, WLZ, wajong, mentorschap & bewind etc.

Afhankelijk van de deelnemers (pleegzorg, pleegzorgvoogd, gezinshuis, adoptie, biologische ouders) kunnen de besproken onderwerpen wisselend zijn.

Module 1:        Basiskennis FASD

Algemene wetenschappelijke basiseducatie FASD, meest theoretische gedeelte. Na deze module krijgt men een overzicht mee van de behandelde informatie en links naar wetenschappelijke bronnen.

Module 2:        De dagelijkse praktijk van ouders/verzorgers

Koppeling naar de praktijk van ouders/verzorgers, via veelvoorkomende knelpunten per ontwikkelingsleeftijd (tot in de volwassenheid). Waar lopen ouders/verzorgers in de praktijk tegen aan binnen de diverse ontwikkelingsleeftijden. Veel interactiemomenten tussen de theoretische info door m.b.t. koppeling naar praktijksituaties en vragen. Tevens wordt gekeken naar de mechanismen waardoor vaak visieverschillen en communicatieproblemen tussen professionals en (pleeg/adoptie)ouders onstaan, en handelingsverlegenheid bij professionals bij het werken met deze kinderen/jongeren. Wat heeft dat voor effect op de persoon met FASD en de anderen binnen het gezin.

Module 3:        Hoe kan het anders?

Hoe kun je toewerken naar een zo gunstig mogelijk ontwikkelingstraject en toekomstperspectief voor je kind, samen met een professionele omgeving die goed geïnformeerd is over FASD, nauw samenwerkt en communiceert met ouders/verzorgers. Hoe voorkom je evt. extra belasting en stress en zorg je dat de draagkracht binnen je gezin wordt versterkt. Hoe voorkom of verbeter je situaties van visieverschillen, handelingsverlegenheid of conflict met de professionele omgeving.

Op maandag of woensdagavond van 20.00 tot 22.00 uur, 3 modules in 3 weken. Voor meer informatie en opgave klik HIER.